Tips om succesvol te multitasken
Er zijn meerdere tips en tricks die je helpen om een (nog) betere multitasker te worden. Zeker als assistant is het waardevol om deze tips goed te lezen en in je dagelijkse werkzaamheden toe te passen.
1. Stel realistische doelen
Dat je als assistant elke dag veel doelen hebt, staat vast. Veel assistants hebben to-do-lijsten die ze het liefst aan het eind van elke werkdag volledig hebben afgevinkt. Een mooi streven, maar niet altijd haalbaar. Een niet-haalbaar lijstje werkt demotiverend, levert stress op en is niet bevorderlijk voor je multitaskingskills. Goed kunnen multitasken begint met een takenlijst met realistische doelen.
2. Stel prioriteiten binnen die haalbare doelen
Een CEO, Partner of Managing Director die een verzoek bij je neerlegt, wil vrijwel altijd dat je die taak liever gisteren dan vandaag uitvoert. Ook is het gebruikelijk om snel op mails te reageren en altijd de telefoon op te nemen. Het tempo ligt in de meeste organisaties hoog, en alles is even belangrijk. Aan jou als assistant de opdracht om de taken te rangschikken op basis van belangrijkheid en urgentie. Bekijk je to-do-lijst van de dag en bepaal wat als eerst moet gebeuren, wat daarna volgt, etc.
3. Pas ‘batching’ toe
Batching wordt ook wel ‘time batching’ of ‘task batching’ genoemd en betekent letterlijk ‘bundelen’. In deze context gaat het om het bundelen van dezelfde of vergelijkbare taken. Die zijn namelijk gemakkelijker tegelijkertijd uit te voeren dan wanneer je op hetzelfde moment twee totaal verschillende taken uitvoert. Of daar de hele tijd tussen schakelt. Natuurlijk is dat de crux van multitasken – dat je dat in principe óók kunt – maar je kunt het jezelf natuurlijk wel makkelijker maken. Critici zeggen dat batching haaks staat op multitasking, maar wat ons betreft is dat wat te kort door de bocht. Wij zien batching als een manier om je multitaskingskills te verbeteren. Voorbeeld: als je verschillende mailboxen moet bijhouden, plan dan een moment (of meerdere) op de dag dat je alle mails uit die diverse mailboxen beantwoordt. Moet je voor drie verschillende managers een reis voorbereiden? Maak daar één taak van, waarin je alle restaurants, hotels en vluchten boekt. Doordat je je beter op je taak kunt concentreren en in een flow blijft, werkt batching heel efficiënt. Tip: Geef vergelijkbare taken op je to-do-lijst dezelfde kleur. Dan zie je in één oogopslag wat je precies kunt batchen.
Lees ook: Tips om je productiviteit te verhogen
4. Voorkom afleiding
Een collega die aan je bureau staat om iets te vragen, mailtjes die je continu ziet binnenkomen, of een telefoontje dat je even niet wil beantwoorden omdat je weet dat het lang gaat duren: allerlei zaken die je uit je concentratie halen. Juist omdat focus houden tijdens het multitasken een uitdaging kan zijn, is het cruciaal dat je je zo min mogelijk laat afleiden. Als je het heel druk hebt, laat dan collega’s weten dat je even niet gestoord wil worden, tenzij het een noodsituatie betreft. Klik het scherm met je mailbox en whatsapp even weg. Is er veel geluid om je heen? Noise-cancelling oortjes of een koptelefoon lossen dat probleem effectief op.
5. Gebruik handige apps en tools
Feit: assistants kunnen niet zonder een to-do-lijst kunnen. Dat kan een ‘ouderwetse’ papieren variant zijn, maar anno nu zijn er ook handige digitale tools en apps. Zo gebruiken veel assistants OneNote, een soort digitaal notitieblok waarin je al je aantekeningen en notulen kunt vastleggen. Handig: je kunt tegelijkertijd samen met collega-assistants in hetzelfde document werken. Ook de Microsoft To Do-app wordt graag gebruikt: een digitale planner waarmee je takenlijsten kunt maken en die allemaal op één plek bij elkaar hebt staan. Je markeert welke taken het belangrijkst zijn en koppelt er een deadline aan, die automatisch met je agenda synchroniseert. Asana en Trello zijn populaire apps voor projectmanagement. In dit soort apps kun je overzichtelijk taken van alle teamgenoten bijhouden, gekoppeld aan een planning en bijbehorende deadlines. Slechts een paar voorbeelden van apps die het leven van een multitaskende assistant makkelijker maken.