Het PA Bureau

5 tips om Blue Monday de das om te doen Het PA Bureau

Het is Blue Monday, volgens sommige experts de meest neerslachtige dag van het jaar. Als assistant hoef je je geen zorgen te maken. Jij bent immers de spin in het web die er altijd voor zorgt dat alles soepel verloopt. Dus waarom zou dat vandaag anders zijn?  ijf tips voor assistants om de Blue Monday-blues buiten de deur te houden.

Blog

1. Houd je hoofd koel

Het begint allemaal met de juiste mindset. Als je bang bent voor de blues, dan is de kans veel groter dat deze toeslaat. Sterker nog, de enige reden waarom zo veel mensen zich down voelen op Blue Monday, is omdat ze bang zijn voor het fenomeen. Maar eigenlijk is het een willekeurige maandag, net als nog 51 andere maandagen dit jaar. Sterker nog: wist je dat Blue Monday überhaupt een hoax is? Het is ooit verzonnen door een Brits reisbureau die daarmee hoopten dat mensen die zich down voelen sneller een vakantie boeken. En dat werkte! Kortom: focus niet te veel op de dag, maar concentreer je op je verantwoordelijkheden, en sta stil bij de dingen waar je dankbaar voor bent.

Stress op de werkvloer moet je sowieso uitbannen. Hoe? Lees hier onze tips om stress op de werkvloer te verminderen.

2. Begin de dag met een activiteit voor jezelf

Daarnaast spelen gezonde gewoonten een grote rol spelen in het voorkomen van de Blue Monday-blues. Zorg ervoor dat je genoeg slaapt, gezond eet, regelmatig beweegt en jezelf ook pauzes gunt om bij te komen. Wie de dag begint met bijvoorbeeld een korte wandeling in de frisse buitenlucht, een yogasessie of een rustig ochtendritueel, plukt daar de hele dag vruchten van.

Lees ook: Zo zorg je voor een gezonde werk-privé-balans

3. Probeer eens een andere werkplek.

Een eenvoudige manier om de sleur te doorbreken is door eens een andere omgeving op te zoeken. Misschien is het mogelijk om een dagje van werkplek te ruilen met een collega uit een ander team, of in een koffietentje te werken. Uit onderzoek blijkt dan zo’n eenvoudige verandering kan zorgen voor meer inspiratie, energie, nieuwe connecties en nieuwe perspectieven. Voor assistants is remote werken voor langere periode niet altijd mogelijk, maar af en toe een dagje een change of scenery kan wonderen doen.

Lees ook: Voor- en nadelen van remote werken.

4. Werk met een to-do-lijst.

Een to-do-lijst helpt op verschillende manieren: prioriteiten stellen, controle behouden én voldoening behalen. Als Assistant ben je natuurlijk gewend om takenlijsten te maken en te beheren, maar op Blue Monday kan dit hulpmiddel extra nuttig zijn. Voeg ook kleine routineklusjes aan je lijst toe, zoals de vaatwasser uitruimen of de post sorteren. Doordat je dit soort taken snel kunt afstrepen, krijg je eerder het gevoel dat je vandaag ‘op dreef’ bent, waardoor ook complexere klussen je gemakkelijker af zullen gaan.

Lees ook: 5 Tips om nog beter te multitasken

5. Sta klaar voor je collega’s.

Omdat Blue Monday jou niet in z’n greep kan krijgen, kun jij je collega’s ook door deze dag heen loodsen. In de eerste plaats zorg je natuurlijk dat organisatorisch alles op orde is. Wacht niet alleen af, maar steun je collega’s ook proactief. Geef bijvoorbeeld eens een compliment. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat het geven van een compliment soms zelfs meer energie kan geven dan het ontvangen ervan!

Kortom: met een positieve insteek zul je zien zien dat de dag voorbij vliegt! Enjoy Blue Monday!

 

Vacatures bij Het PA Bureau
Ben je op zoek naar een baan als personal assistant, office manager, management assistant of executive assistant? We helpen je graag! Bekijk onze laatste vacatures en neem contact op met een van onze consultants.