Het PA Bureau

Office assistant: vacatures, salaris, taken en opleiding Het PA Bureau

In een bedrijf zorgt de office assistant ervoor dat alles op rolletjes verloopt. Van de administratie tot facilitaire zaken: voor een office assistant draait alles om overzicht en organisatie. Dankzij de ondersteuning van office assistants kunnen andere collega’s zich volledig focussen op hun eigen werk zonder zich druk te hoeven maken over het dagelijkse reilen en zeilen op kantoor.

Office assistant

Wat ga je lezen op deze pagina?
  • Wat is een office assistant?
  • Wat doet een office assistant?
  • Office assistant vacatures
  • Eigenschappen en vaardigheden van een office assistant
  • Office assistant gezocht?
  • Opleiding tot office assistant
  • Salaris office assistant 2025
  • Andere vacatures bij Het PA Bureau

Wat is een office assistant?

Een office assistant is verantwoordelijk voor de administratieve en organisatorische ondersteuning binnen een bedrijf. Dit betekent in de praktijk meestal dat zij of hij agenda’s beheert, e-mails verwerkt, vergaderingen organiseert of kantoorbenodigdheden bestelt. In sommige bedrijven wordt deze functie ook wel secretaresse, administratief medewerker of office support medewerker genoemd. In sommige situaties is de office assistant ter ondersteuning van de office manager, en is dat ook de persoon aan wie de office assistant rapporteert.

De exacte werkzaamheden van een office assistant hangen af van het type organisatie. In kleinere bedrijven heeft een office assistant vaak een breed takenpakket, terwijl de rol in grotere bedrijven wat meer afgebakend is. Maar in elk bedrijf geldt dat een office assistant onmisbaar is voor een soepel werkende organisatie.

Wie aan de slag wil als office assistant, kan een opleiding tot office assistant volgen, vaak op mbo-niveau. Het office assistant salaris varieert afhankelijk van ervaring en branche, waarover later op deze pagina meer. Ben je op zoek naar een leuke baan als office assistant? Bekijk dan het actuele aanbod voor office assistant-vacatures bij Het PA Bureau.

 

Wat doet een office assistant?

Wat een office assistant precies doet, verschilt per organisatie. Het takenpakket is vaak afwisselend, maar altijd gericht op het ondersteunen van de organisatie. Daarbij kun je denken aan verschillende gebieden, zoals de administratie, agendabeheer, het regelen van vergaderingen en het bestellen van kantoorartikelen. Daarnaast is de office assistant vaak het eerste aanspreekpunt voor collega’s en bezoekers, waardoor een office assistant een belangrijke schakel in het team en een van de visitekaartjes van een organisatie is. Een office assistant moet goed kunnen multitasken en snel schakelen tussen verschillende werkzaamheden. Samenwerken met collega’s op verschillende afdelingen is een belangrijk onderdeel van de rol.

Bekijk hier het actuele aanbod

Werkzaamheden van een office assistant

De volgende werkzaamheden kunnen onderdeel zijn van de verantwoordelijkheden van de office assistant:

  • Secretariële ondersteuning: e-mails beantwoorden, documenten en andere correspondentie bijhouden
  • Agendabeheer
  • Facilitaire taken: kantoorartikelen bestellen en contact met IT
  • Gasten ontvangen
  • Ondersteunen bij HR-werkzaamheden, zoals het onboarden van nieuwe medewerkers
  • Organiseren van bedrijfsuitjes en -events
  • Eigenschappen en vaardigheden van een office assistant

    Als er iets is wat succesvolle office assistants gemeen hebben, zijn het hun sterke organisatorische en communicatieve vaardigheden. Daarnaast kan een goede office assistant moeiteloos schakelen tussen verschillende taken en mensen, zonder het overzicht uit het oog te verliezen. Ook als er iets onverwachts gebeurt, kan men altijd rekenen op de office assistant voor een adequaat en effectief plan B.

    Belangrijke vaardigheden van een office assistant

    • Uitstekende organisatorische skills
    • Nauwkeurig, oog voor detail en perfectionistisch
    • Sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
    • Sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
    • Goede multitasker
    • Groot adaptief vermogen
    • Stressbestendig

Office assistant gezocht? Het PA Bureau helpt!

Deze pagina vertelt in veel woorden hoe onmisbaar een ervaren office assistant is voor een goed georganiseerde en efficiënte werkplek. Of het nu gaat om administratieve ondersteuning, agendabeheer of facilitaire taken, de juiste professional is een belangrijke steunpilaar van jullie bedrijf of organisatie. Is jullie organisatie op zoek naar een nieuwe, ijzersterke office assistant? Het PA Bureau helpt bij het vinden van de ideale kandidaat die perfect aansluit bij de organisatie en de behoeften van het team.

Dankzij onze uitgebreide ervaring in het werven van allerlei type assistants vindt Het PA Bureau office assistants die niet alleen de juiste vaardigheden hebben, maar ook perfect bij de bedrijfscultuur passen. Dankzij ons uitgebreide netwerk en grondige selectieprocedure slagen we er elke keer in om de meest geschikte kandidaten voor te stellen.

Of het nu gaat om een tijdelijke of vaste office assistant-vacature, Het PA Bureau vindt de ideale kandidaat die direct waarde toevoegt. Meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jullie organisatie kunnen ondersteunen bij het invullen van deze belangrijke rol.

Neem contact op

"*" geeft vereiste velden aan

Max. bestandsgrootte: 20 MB.
* verplichte velden

Opleiding tot office assistant

Er zijn verschillende opleidingen om assistant te worden. Dat geldt ook voor een opleiding tot office assistant. Een mbo-opleiding in de richting van administratief medewerker, secretariële ondersteuning of management assistant vormt een goede basis. Daarnaast zijn er kortere opleidingen en cursussen waar je specifieke vaardigheden zoals agendabeheer, zakelijk schrijven of Microsoft Office leert. Ook professionele communicatie en klantcontact komen in dit soort opleidingen vaak aan bod, eveneens belangrijke vaardigheden in deze rol. Stages zijn ook een hele waardevolle toevoeging. Tijdens een stage doen studenten waardevolle werkervaring op en kunnen ze de theorie direct in de praktijk brengen. Een goede opleiding, in combinatie met praktijkervaring, zorgt voor een sterke basis om als office assistant aan de slag te gaan.

Salaris office assistant 2025

Het gemiddelde salaris van een office assistant in 2025 hangt af van ervaring, branche en regio. Dat geldt niet alleen voor het salaris van een office assistant, maar net zo goed voor het salaris van een personal assistant, management assistant of directiesecretaresse. Het gemiddelde salaris van een office assistant ligt vaak tussen 2.500 en 3.500 euro bruto per maand, maar er zijn meerdere redenen waarom salarissen van assistants kunnen verschillen. Secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals opleidingsmogelijkheden en thuiswerkopties, zijn per werkgever anders en kunnen de functie aantrekkelijker maken.

Werken als Office Assistant

Datum: 18-02-2025

Wat verdient een assistant? 

Het is dé vraag die assistants en werkgevers bezighoudt: wat verdient een assistant vandaag de dag? In dit blog lees je het!

Lees meer

Datum: 08-11-2024

Nieuwe wegen naar het assistants-vak: heb je nog wel een specifieke opleiding nodig?

Als je vroeger secretaresse wilde worden, was er eigenlijk maar één route: je schreef je in voor een opleiding van Schoevers en dan wist je zeker dat je daarna aan de slag kon in het vak. Zo ging dat. Maar tijden veranderen, en het assistants-vak al helemaal. De vraag is: sluit een traditionele secretaresse-opleiding nog wel aan bij wat er tegenwoordig van assistants wordt gevraagd? Heb je überhaupt nog een specifieke opleiding nodig?

Lees meer

Datum: 06-11-2023

Zo zorg je voor een gezonde werk-privé-balans

Assistants moeten flexibel zijn. Maar een goede scheiding tussen werk en privé, ook wel werk-privé-balans of work-life-balance genoemd, is minstens zo onmisbaar. In dit blog geven we je vijf tips om ervoor te zorgen dat jouw werk-privé-balans in orde is – en blijft!

Lees meer

Andere vacatures bij Het PA Bureau

Bij het PA Bureau bemiddelen we niet alleen office assistants, maar alle support-professionals. Zo helpen we organisaties ook graag in hun zoektocht naar een nieuwe legal assistant, personal assistant, directiesecretaresse, executive assistant of office manager. Sinds 2021 plaatsten we assistants bij bedrijven – van start-up tot multinational – in uiteenlopende branches. Dankzij de kundige assistants die wij voorstellen, kunnen leiders van organisaties excelleren en hun bedrijven verder groeien. Als Het PA Bureau hebben we maar één doel: voor elk executive, partner of directie de perfecte assistant te vinden, en vice versa.

Lees meer over de verschillende business-support-rollen die Het PA Bureau bemiddelt:

  • Personal assistant
  • Management assistant
  • Executive assistant
  • Office manager
  • Directiesecretaresse
  • Legal assistant
  • Neem vrijblijvend contact op met een van onze consultants om te bespreken hoe Het PA Bureau jouw organisatie kan helpen bij het vinden van de juiste office assistant of andere assistant. Bekijk vooral ons huidige aanbod van vacatures.