Interview

Inside the life of an assistant - Cathy, Executive Assistant bij Redexim Het PA Bureau

Vijfentwintig jaar lang werkte Cathy Scherpenisse bij TUI, waar ze volop de ruimte kreeg om te groeien en zichzelf te ontwikkelen. “Ik heb in België gewerkt, veel gereisd en alles geleerd wat ik wilde. Ik zat daar zó op mijn plek.” Tot corona alles stillegde. Vliegtuigen bleven aan de grond, de luchtvaartsector stond volledig stil– met als pijnlijk gevolg dat Cathy moest vertrekken. “Ik had nooit serieus nagedacht over freelancen. Te onzeker, geen vast inkomen.” Nu, vier jaar later en drie opdrachten als interim Executive Assistant verder, wil ze niet meer anders. “Als je goed én beschikbaar bent, is er altijd wel een organisatie die je nodig heeft.”

De sprong wagen

Cathy was niet de enige wiens dienstverband bij TUI ophield – een groot deel van het personeel raakte zijn baan kwijt. “Omdat het niet mijn eigen keuze was en ik er zó op mijn plek zat, heb ik er nog steeds moeite mee. Maar goed, je moet verder. Ik heb de tijd genomen om te bedenken wat ik nu eigenlijk wilde. Data-analyse en -engineering spraken me aan, dus daar ben ik me eerst in gaan verdiepen. Al snel merkte ik dat dit het toch niet voor mij was. Via mijn buurvrouw, die als freelancer werkte, kwam het idee om voor mezelf te beginnen. Spannend, zeker. Maar ook een kans. Omdat mijn kinderen inmiddels volwassen waren, durfde ik de sprong te wagen.”

Zachte landing

“Mijn eerste freelance opdracht was bij TomTom. Het was een zachte landing: ook daar voelde ik me al snel thuis. TomTom is een internationaal en vooruitstrevend bedrijf, en dat gold ook voor het team van assistants waar ik deel van uitmaakte. Dit was twee jaar geleden; toen verdiepten we ons al in ChatGPT, Microsoft Copilot en andere AI-toepassingen. Dat innovatieve karakter van de organisatie sprak me enorm aan. Net als het samenwerken met een groter, internationaal team, iets wat ik ook bij TUI gewend was. Tegelijkertijd ben ik óók goed op mijn plek in een kleinere organisatie zoals Hienfeld waar ik mijn tweede opdracht had, of in een meer zelfstandige rol, zoals nu bij Redexim. Hier run ik als het ware mijn eigen toko, en dat vind ik minstens zo leuk.”

Nieuwe omgeving, nieuwe inzichten, nieuwe mensen

Bij Redexim ondersteunt Cathy de voltallige directie en springt ze waar nodig ook bij voor andere collega’s. “Dit bedrijf – leverancier van machines voor onderhoud van sportvelden en golfbanen – is totaal anders dan de organisaties waar ik eerder werkte. Juist die variatie maakt interimwerk zo aantrekkelijk. Die afwisseling in omgeving, nieuwe inzichten en mensen die je leert kennen vind ik enorme pluspunten. En dat ik overal een bijdrage kan leveren door mensen te ondersteunen en processen efficiënter te maken, daar haal ik veel energie uit. Door mijn jarenlange ervaring merk ik dat mensen mijn advies makkelijk aannemen. Dat voelt goed.”

Schoevers als solide basis

Naast haar jarenlange werkervaring is Cathy ook gevormd door haar opleiding bij Schoevers, die ze in de jaren tachtig volgde. Destijds stond deze opleiding bekend als een van de beste voor assistants, en volgens Cathy geldt dat nog steeds. “Ik heb er heel veel geleerd. Het klinkt in deze tijd nogal achterhaald, want we leerden typen op van die ouderwetse typemachines en notuleren in steno. Maar ook mijn taalvaardigheid en het schrijven van zakelijke brieven werden daar naar een hoog niveau gebracht. Tegelijkertijd zie ik ook dat er andere opleidingen zijn die een prima leerschool bieden om een goede assistant te worden. En eerlijk is eerlijk: de kernkwaliteiten van een goede assistant – proactief, organisatorisch sterk, snel kunnen schakelen en discretie – leer je niet tijdens een opleiding. Die heb je of heb je niet.”

Wet DBA

Heeft de wet DBA ook invloed op freelance assistants? Cathy merkt er weinig van. “In de media en op LinkedIn komen vaak nogal afschrikwekkende koppen voorbij, maar de werkelijkheid ligt genuanceerder. Het probleem is dat niet alle opdrachtgevers zich goed verdiepen, waardoor sommigen vanuit onzekerheid besluiten niet meer met freelancers te werken. De wet is niet nieuw; opdrachtgevers moeten vooral letten op een paar zaken, zoals dat freelancers echt zelfstandig werken en niet te veel geïntegreerd raken in het bedrijf. In de praktijk speelt dit vooral in sectoren als de zorg en beveiliging.”

Altijd weer een volgende opdracht

En met die gevreesde onzekerheid valt het in de praktijk ook alleszins mee. “Ik sta ingeschreven bij meerdere bureaus en profileer mezelf duidelijk op LinkedIn. Tot nu toe heb ik nooit langer dan een paar weken geen opdracht gehad. Er is gewoon veel vraag naar sterke assistants. Toegegeven, niet elk bemiddelingsbureau is even goed. Het PA Bureau, via wie ik bij Redexim terechtgekomen ben, heb ik ervaren als een hele fijne partij.”

Meer waardering, meer salaris

En dus blijft Cathy volop genieten van het leven als freelance assistant, inclusief de verdiensten die erbij horen. “Ik bepaal mijn eigen tarief, natuurlijk in overleg met de opdrachtgever. Bij TUI had ik een leidinggevende rol, maar verdiende ik minder. Salarissen in de toerismesector liggen nu eenmaal lager. Het is goed om te zien dat assistants steeds beter worden betaald. Dat laat zien dat organisaties steeds meer waardering krijgen voor het belang van deze functie en dat ze hun assistants echt niet willen missen. Als een assistant toch onverhoopt vertrekt, merken managers pas vaak hoe onmisbaar ze eigenlijk zijn.”