Het PA Bureau

Zo zorg je voor een gezonde werk-privé-balans Het PA Bureau

Als assistant heb je een dienstverlenende functie. Je belangrijkste verantwoordelijkheid is om iemand – een Director, MT of Raad van Bestuur – te ondersteunen. Assistants vinden het niet altijd even makkelijk om hun werk-privé-balans goed te bewaken. Gevaarlijk, want stress of een burn-out ligt in dit geval snel op de loer.

Blog

Wat ga je in dit blog lezen?

 

  • Wat houdt werk-privé-balans precies in? 
  • Tips om je werk-privé-balans te verbeteren

 

Wat houdt werk-privé-balans precies in?

Een werk-privé-balans, ook wel work-life balance genoemd, betekent het evenwicht dat je in het leven hebt tussen werk en privé. In een goede werk-privé-balans is sprake van een gezond evenwicht in de tijd en energie die je aan beide besteedt.

Tips om de werk-privé-balans te verbeteren

Een duidelijke scheiding tussen werk en privé is essentieel. Hieronder geven we je een paar tips om er zeker van te zijn dat die balans bij jou in orde is én blijft.

1. Zeg af en toe ‘nee’
‘Ja hoor, dat lukt me vanmiddag nog wel’ en ‘Helemaal goed, dat mailtje stuur ik vanavond nog door’. Geef het maar toe, hoe vaak zeg jij dit op een dag? ‘Nee’ zeggen voelt voor assistants nou eenmaal onnatuurlijk. Toch is het heel belangrijk dat je dat af en toe wél doet, gevolgd door ‘dat pak ik morgenochtend op’ of ‘ik vraag of een collega het kan doen’. Alleen dan kun je alle taken op je to-do-lijst ook daadwerkelijk afvinken en kun je met een opgeruimd, tevreden gevoel naar huis.

2. Probeer thuis zoveel mogelijk los te koppelen van werk
Als assistant sta je continu ‘aan’. Email, telefoon, Slack, Teams, Whatsapp: via al deze kanalen komen continu berichten, verzoeken en problemen binnen. Op werk is dat prima, maar thuis liever niet. Thuis zou je eigenlijk weinig tot geen mail meer moeten checken en notificaties van nieuwe meldingen moeten negeren. Voor assistants is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want zeker voor personal assistants en executive assistants spelen er regelmatig dingen na werktijd. Dan is honderd procent loskoppelen van je werk niet echt een optie, maar je kunt er wel duidelijke afspraken over maken met je leidinggevende en collega’s. Bijvoorbeeld dat je buiten werktijd uitsluitend voor spoedgevallen bereikbaar bent en dat je na negen uur ‘s avonds sowieso niet meer naar je telefoon kijkt, bijvoorbeeld. Stel die grenzen en bewaak ze ook.

Lees ook: Tips om stress op de werkvloer te verminderen

3. Maak regelmatig tijd voor jezelf

Assistants hebben vaak naast een drukke, veeleisende baan, ook thuis de nodige verantwoordelijkheden. Kinderen die naar voetbaltraining en turnen gebracht moeten worden, de hond die een blokje om wil en een huis dat af en toe schoongemaakt moet worden. Kortom: een leven. Toch is het juist voor assistants zo belangrijk om af en toe me-time te hebben. Of je die nou lezend, puzzelend, winkelend, hardlopend of op een yogamat doorbrengt, bepaal je helemaal zelf. Als je maar even doet wat jij wilt en waar jij energie van krijgt. Dat is de brandstof die je nodig hebt om al die andere taken uit te kunnen voeren.

Cheyenne, Interim Executive Assistant bij Tony’s Chocolonely, vertelt in haar interview dat Het PA Bureau over haar vaste vrije vrijdagmiddag, hoe ze die middag aan zichzelf besteedt en waarom een goede werk-privé-balans zo belangrijk is. Lees het in het interview met Executive Assistant Cheyenne.

4. Bewegen is een must voor een gezonde werk-privé-balans
Wie fysiek fit en gezond is, voelt zich vaak ook mentaal goed. Voldoende bewegen en sporten zijn daarvoor essentieel. In de praktijk is dat vaak een van de eerste dingen die we laten schieten als het te druk is, terwijl je dan juist een rondje zou moeten hardlopen, met een vriendin gaan padellen of een bootcamp moet boeken. Een lekkere wandeling maken of een stuk fietsen is trouwens ook prima, het gaat erom dat je even actief beweegt.

5. Zorg dat je goed slaapt
Een no-brainer, maar toch kan ‘ie niet ontbreken in dit lijstje tips voor een goede work-life balans. Want wie goed slaapt, kan zich beter concentreren, heeft een beter humeur en kan beter met stress omgaan: stuk voor stuk vaardigheden die onmisbaar zijn in je werk als assistant.

Hoe herken je een ongezonde werk-privé-balans?
Als je werk-privé-balans niet zo in balans is, kun je verschillende klachten ervaren. Zo vind je het moeilijk om af te schakelen van werk, waardoor je eigenlijk de hele tijd aan werkgerelateerde zaken blijft denken. Daardoor vind je het lastig te ontspannen en neem je geen tijd meer voor jezelf of de dingen die je daarbij helpen, zoals sporten, lezen of iets anders waar je door tot rust komt. Stress is vaak het eerste symptoom van een ongezonde werk-privé-balans, en dat is vaak een voorbode voor andere klachten, zoals een burn-out. Stress en burn-outs zijn niet voor niets de belangrijkste redenen voor verzuim. Naast mentale kun je op termijn ook fysieke klachten ontwikkelen als gevolg van een ongezonde werk-privé-balans. Het is belangrijk om tijdig aan de bel te trekken als je merkt dat zaken uit balans raken.

Vacatures bij Het PA Bureau
Op zoek naar interessante vacatures voor personal assistant, executive assistant, office manager, directiesecretaresse of management assistant? Bekijk vooral ons huidige aanbod van vacatures. Staat er een vacature tussen die je aanspreekt? Neem dan vooral contact met ons op!