Het PA Bureau

Backoffice medewerker: vacatures, salaris, taken en opleiding

Waar kunnen we je mee helpen?

Ik wil een vacature uitzetten Ik zoek een nieuwe baan

We hebben het vaker over de stille krachten achter een organisatie. Dat is een perfecte omschrijving voor de backoffice medewerker. Deze professional verwerkt administratieve taken zorgvuldig en zorgt er op die manier voor dat vrijwel alle processen in de organisatie soepel verlopen. In dit blog lees je wat een moderne backoffice medewerker zoal doet, welke vaardigheden belangrijk zijn om succesvol te zijn als backoffice medewerker, welke opleidingen erbij passen en op welk salaris een backoffice medewerker in 2026 kan rekenen. En natuurlijk wijzen we je graag op mooie backoffice medewerker vacatures.

 

Wat ga je lezen op deze pagina?

    • Wat is een backoffice medewerker?
    • Wat doet een backoffice medewerker?
    • Welke eigenschappen en vaardigheden belangrijk zijn voor een backoffice medewerker
    • Zoekt jouw organisatie een goede backoffice medewerker? (vast of interim)
    • Interessante opleidingen voor backoffice medewerker
    • Wat verdien je als backofficemedewerker?
    • Backoffice medewerker vacatures en andere functies

Wat is een backoffice medewerker?

Een backoffice medewerker is verantwoordelijk voor het ondersteunen van de interne processen binnen een organisatie. Vaak in hetzelfde team, maar met een andere focus opereert de front office medewerker die direct contact heeft met klanten of andere partijen. De naam zegt het al: de backoffice zorgt dat ‘achter de schermen’ alle processen naadloos kloppen en efficiënt verlopen. Denk aan het bijhouden van administratie, het invoeren van gegevens, controleren van dossiers en het verwerken van facturen. Kortom: alles wat nodig is om te zorgen dat het fundament van een organisatie solide is en blijft. In veel bedrijven is de backoffice het eerste aanspreekpunt voor interne vragen en vormt de schakel tussen verschillende afdelingen.

Wat doet een backoffice medewerker?

De taken van een backoffice medewerker lopen uiteen, maar zijn vaak terug te voeren tot administratieve processen. De belangrijkste taken zijn meestal:

  • Administratieve verwerking van documenten en dossiers
  • Up-to-date houden van systemen en databases
  • Ondersteunen van collega’s bij administratieve vragen en processen
  • Voorbereiden en bijhouden van rapportages en overzichten
  • Controleren van gegevens en processen

Eigenschappen en vaardigheden van een backoffice medewerker

Welke vaardigheden heb je nodig om een goede backoffice medewerker te zijn? Zoals voor vrijwel elke support-staff-rol (zoals personal assistant, management assistant, executive assistant, directiesecretaresse, legal assistant, HR assistant of office manager) geldt dat je het leuk vindt om je te richten op het ontzorgen van andere mensen. Door jouw ondersteuning kunnen zij zich volledig op hun kerntaken richten, wat de organisatie op allerlei vlakken ten goede komt. Daarnaast zijn de volgende eigenschappen absoluut onmisbaar als backoffice medewerker:

  • Een ongelooflijk scherp oog voor details
  • Snel kunnen schakelen tussen verschillende taken
  • Gestructureerde manier van werken
  • Discretie om met vertrouwelijke informatie om te kunnen gaan
  • Altijd het overzicht behouden
  • Communicatief vaardig, zowel geschreven als gesproken

Uiteraard betekent ervaring met administratieve systemen en processen een streepje voor. Zeker als je dat combineert met ervaring met of interesse in hoe AI kan helpen om administratieve processen efficiënter in te richten. Tegelijkertijd geldt dat je ook zonder deze ervaring, maar mét een leergierige en proactieve mindset kunt uitblinken als backoffice medewerker. Juist de veelzijdigheid van de functie en het feit dat je er veel kunt leren, zorgen ervoor dat vacatures voor backoffice medewerker zelden lang open staan.

Backoffice medewerker gezocht?

Is jouw organisatie op zoek naar een startende of ervarende backoffice medewerker die processen overzichtelijk houdt en collega’s ondersteunt? Het PA Bureau helpt bij het vinden van de support professional die precies past bij jouw organisatie en werkstijl. Zowel vast of interim, of het nu gaat om een medewerker die administratief alle taken overneemt, of iemand die processen structureert en collega’s helpt met vragen: wij koppelen elke organisatie aan de juiste backoffice medewerker. Dat doen we al sinds 2021 succesvol voor uiteenlopende opdrachtgevers in allerlei branches. Op onze website vind je meerdere vacatures voor backoffice medewerker.

Onze manier van werken kenmerkt zich door transparantie en eerlijkheid. We starten altijd met een persoonlijk gesprek om scherp te krijgen welke taken, verantwoordelijkheden en prioriteiten belangrijk zijn. Daarnaast letten we goed op de zogeheten cultural fit: welk type past het best bij jullie organisatie, en vice versa? Oog voor het karakter en de cultuur van kandidaat en opdrachtgever vinden we minstens zo belangrijk als het matchen van de juiste skillset. Bij elke vacature voor backoffice medewerker letten we op het grotere plaatje én de kleinste details. Kunnen wij jouw organisatie helpen bij het vinden van de juiste backoffice medewerker? Neem vrijblijvend contact op met onze consultants. Op deze pagina lees je meer over onze werkwijze.

Neem contact op

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Max. bestandsgrootte: 64 MB.

Opleiding tot backoffice medewerker

Veel backoffice medewerkers starten met een mbo-opleiding, bijvoorbeeld in de richting van administratie, commercieel medewerker of managementsupport. Ook hbo-opleidingen zoals Business Administration of Office Management sluiten goed aan bij de rol. Tegelijkertijd geldt dat een gerichte opleiding tot assistant niet altijd (meer) noodzakelijk is; in de praktijk zien we vaak dat mensen vanuit een andere ondersteunende functie succesvol doorgroeien naar de backoffice. Een enkele keer zie je in een backoffice medewerker vacature specifiek een opleiding als vereiste staan, maar meestal zijn andere ervaringen en vaardigheden belangrijker.

Een belangrijk deel van de ontwikkeling gebeurt on the job, waaronder trainingen en cursussen in administratieve systemen, procesmanagement, rapportages of data-analyse. Soms gebeurt dat intern, maar als backoffice medewerker kun je ook aankloppen bij externe instanties om een goede opleiding te volgen. Zo zijn er talloze trainingen om je skills op het gebied van technologie en AI te verbeteren en deze effectief in te zetten in je dagelijkse werkzaamheden. Dit soort opleidingen zijn van onschatbare waarde om verder te groeien in je rol als backoffice medewerker. Hoe meer kennis en ervaring je opbouwt, hoe groter de kans op mooie doorgroeimogelijkheden naar bredere ondersteunende of coördinerende functies binnen de organisatie.

Salaris backoffice medewerker in 2026

Het salaris van een backoffice medewerker hangt vooral af van ervaring, verantwoordelijkheden en de sector waarin je werkt. Een beginnende medewerker backoffice kan rekenen op een salaris tussen de 2.500 euro en 3.500 euro per maand. Wie al enkele jaren ervaring heeft en complexe administratieve processen beheert, ziet het salaris vaak oplopen tot een bedrag rond 4.500 euro per maand. Ook het type organisatie speelt een rol: bij grotere corporates of internationale bedrijven ligt het salaris van een backoffice medewerker doorgaans hoger dan bij kleinere ondernemingen of start-ups. Naast het basissalaris bieden werkgevers vaak secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een opleidingsbudget, reiskostenvergoeding of interessante pensioenregeling waardoor het totale arbeidsvoorwaardenpakket nog aantrekkelijker kan zijn. Niet in elke backofficemedewerker vacature staat het salaris genoemd; dat hoor je dan vaak tijdens of na het eerste kennismakingsgesprek.

Lees ook: Wat verdient een assistant?

Bekijk hier het actuele aanbod

Vacatures bij het PA Bureau

Voor Het PA Bureau draait het om één doel: organisatie en assistants verbinden die perfect bij elkaar passen. Dat gaat veel verder dan alleen een vacature vervullen: het is maatwerk. We kijken naar de ervaring, vaardigheden en verwachtingen, maar ook nadrukkelijk naar het team en de cultuur van de organisatie. Zo zorgen we dat assistants landen in een werkomgeving waar zij hun talenten volledig kunnen benutten en zich verder kunnen ontwikkelen, en organisaties omgekeerd de assistant in huis halen die écht verschil maakt. Zo creëren we matches die duurzame waarde toevoegen voor alle partijen. Dat doen we al jarenlang voor organisaties in uiteenlopende sectoren – van internationale advocatenkantoren en financiële dienstverleners tot grote corporates en toonaangevende scale-ups.

Lees hier meer over de verschillende business support-rollen die Het PA Bureau voor jouw organisatie kan bemiddelen:

Neem gerust contact op met een van onze consultants om te bespreken hoe Het PA Bureau jouw organisatie kan ondersteunen bij het vinden van de juiste assistant of andere support-professional. Of bekijk ons actuele vacatureaanbod om te zien welke interessante vacatures we op dit moment hebben.

Blogs

Datum: 28-12-2022

Inside the life of an assistant: Personal Assistant Shirley

In de serie ‘Inside the life of an assistant’ spreek Het PA Bureau assistants over wat hun baan zo leuk, spannend of uitdagend maakt. Deze keer: Shirley Fransen, Personal Assistant bij CIP. "Hoe ervaren je ook bent, je moet altijd vragen blijven stellen."

Lees meer

Datum: 05-02-2024

10 tips om je productiviteit als assistant te verhogen

Haal alles uit je werkdag met onze tips! Leer hoe kleine aanpassingen je focus verbeteren en je productiviteit verhogen.

Lees meer

Datum: 21-02-2024

Een sollicitant afwijzen, hoe doe je dat?

Waardevolle tips voor werkgevers om sollicitanten op een professionele en positieve manier af te wijzen.

Lees meer

Datum: 05-02-2024

Hoe creëer je een fijne werkomgeving? Tips voor werkgevers

Hoe creëer je een fijne werkomgeving voor je werknemers waar iedereen graag wil werken? Lees hier onze tips!

Lees meer