Waarover ga je in dit blog lezen?
- Waarom is het belangrijk een sollicitant netjes af te wijzen?
- Een sollicitant afwijzen, hoe pak je dat aan?
- Voorbeeld afwijzing sollicitatie
- Andere tips om een sollicitant af te wijzen
Een sollicitant netjes afwijzen, waarom is dat belangrijk?
Een kandidaat heeft de moeite gedaan om bij jou te solliciteren. Misschien heeft zij of hij zelfs al een of twee gesprekken gevoerd. Hoe dan ook, er is moeite gedaan. Er is een goede motivatiebrief geschreven en een cv opgesteld. Alleen al daarom wil je deze persoon op een prettige manier laten weten dat zij of hij de baan niet krijgt. Maar ook omdat het niet goed afstraalt op jou als werkgever als je dat niet doet. Het komt je naam en imago in de markt niet ten goede als je niets van je laat horen, of zo’n afwijzing niet op een nette manier aanpakt. Plus: je weet nooit of er een situatie of positie komt waarin je deze kandidaat misschien nog eens zou willen benaderen, of wellicht zelfs als klant in een andere setting. Als je de afwijzing verkeerd aanpakt, kan dit in de toekomst tot ongemakkelijke situaties leiden. Nog even los van gefrustreerde kandidaten die hun ongenoegen over jouw organisatie uiten via social media of andere platformen, dat wil je natuurlijk helemaal voorkomen.
Een sollicitant afwijzen, hoe pak je dat aan?
Er zijn verschillende manieren om kandidaten af te wijzen. Of je ervoor kiest om dat via mail, telefonisch of face to face te doen, hangt eigenlijk vooral af van het stadium waarin de afwijzing plaatsvindt.
Voorbeeld afwijzing sollicitatie
Hieronder geven we enkele voorbeelden van manieren waarop de afwijzing van een sollicitatie zou kunnen gebeuren. Eigenlijk zijn er twee manieren om een sollicitant af te wijzen: via een afwijzingsmail (brief) of telefonisch.
1. Sollicitant afwijzen via een afwijzingsmail
Als iemand alleen een sollicitatiebrief gestuurd heeft en je deze persoon niet voor een gesprek zal uitnodigen, volstaat het om dat via mail te laten weten. Sommige bedrijven gebruiken daarvoor een standaardmail. In zo’n mail staat vaak een tekst als ‘Bedankt voor je reactie op onze vacature. We hebben heel veel reacties ontvangen, waaronder ook van kandidaten van wie het profiel beter aansloot. Daarom zullen we je niet voor een gesprek uitnodigen.
Op zich is er weinig mis met een standaardmail, maar een kleine, persoonlijke noot kan voor de teleurgestelde kandidaat een groot verschil maken. Die wil natuurlijk weten waarom zij of hij niet doorgaat naar de volgende ronde. Dat kan door een simpel zinnetje als: ‘Helaas heb je geen ervaring in een internationale werkomgeving, wat voor deze rol wel een vereiste is’. Door de kandidaat concreet te laten weten waarom de keuze niet op haar of hem gevallen is, kan zij/hij zich beter in de afwijzing vinden.
Je kunt er ook voor kiezen om de mogelijkheid te bieden om telefonisch je afwijzing toe te lichten. Dan leg je de bal bij de sollicitant. Ook al zullen lang niet alle kandidaten van de mogelijkheid gebruik maken, over het algemeen kan iedereen de optie waarderen.