5 tips voor een goede motivatiebrief
1. Waar zit jouw motivatie in je motivatiebrief?
De motivatiebrief heet niet voor niets een motivatiebrief: in deze brief moet je toekomstige werkgever lezen waarom je precies zo gemotiveerd bent voor deze rol. Motivaties zijn uiteraard voor iedereen anders.
Je motivatie kan ‘m zitten in de maatschappelijke missie van de organisatie die zo goed aansluit bij jouw overtuigingen, maar ook omdat de rol aansluit bij je persoonlijke drijfveren en ambities. Of omdat je er als kind al van droomde om voor ze te werken of omdat je met jouw skills denkt een waardevolle bijdrage aan het bedrijf te kunnen leveren.
Wat je motivatie ook is, zorgt dat ‘ie er in je motivatiebrief echt uitspringt.
2. Richt je motivatiebrief specifiek aan het bedrijf waar je solliciteert
Werkgevers weten ook wel dat zij niet de enige partij zijn waar je solliciteert, maar dat moet vooral niet uit de brief blijken. Rich de brief dus expliciet aan de organisatie waar je de brief aan richt. Laat zien dat je het bedrijf kent en beschrijf waarom het zo goed bij jou past.
Dat kan een koppeling zijn met het gebied waarin ze werken, doelen die ze nastreven of de kernwaarden van het bedrijf. Het moet de recruiter duidelijk zijn dat je niet zomaar bij elk willekeurig bedrijf, maar juist bij deze organisatie ontzettend graag aan de slag wil!
3. Wat kun jij aan de organisatie toevoegen?
We noemden bij #1 al dat je motivatie kan zijn dat je een waardevolle bijdrage aan de organisatie kan leveren. Dat klinkt mooi, maar wat betekent het concreet? Wat wil en kun jij met je persoonlijkheid, je kennis en al je vaardigheden aan het bedrijf toevoegen?
Maak dat zo concreet mogelijk, zodat het bedrijf weet dat je er niet alleen veel hoopt te leren, maar ze ook een duidelijk beeld hebben van wat je precies komt ‘brengen’.
4. Maak je motivatiebrief zo persoonlijk en uniek mogelijk
Een motivatiebrief die rechtstreeks van het internet geplakt is (zoekterm: ‘motivatiebrief voorbeeld’ of ‘template motivatiebrief’), valt vrij snel door de mand. Recruiters en werkgevers pikken ze er moeiteloos uit.
Er is niet per se iets mis mee, maar de kans dat zo’n brief in positieve zin opvalt, is klein. Een persoonlijke, unieke motivatiebrief doet dat wél. Vertel iets over jezelf, durf buiten de gebaande paden te gaan en vermijd clichés.
Het gros van de motivatiebrieven begint met een standaard openingszin (‘Mijn aandacht werd meteen getrokken….’), gevolgd door de naam, woonplaats en achtergrond van de sollicitant. Door je motivatiebrief op een andere, meer originele manier te beginnen, pak je al meteen de aandacht.
5. Zorg dat je brief goed leesbaar is en er geen spelfouten in zitten
Misschien is het een open deur, maar we zeggen het toch nog maar even: zorg dat er geen spelfouten en andere slordigheden in je motivatiebrief sluipen. Voor veel werkgevers en recruiters is dat een no-go. Is spelling niet je sterkste kant? Laat je brief nalezen door iemand die er wel goed in is.
Vermijd ook lange zinnen met meerdere komma’s en houd je alinea’s een beetje kort – na vijf regels is een witregel geen overbodige luxe. Tot slot: verstuur je brief in een gangbaar format zoals Word of een PDF, recruiters hebben geen zin om software te moeten downloaden om je brief te kunnen lezen.