Het PA Bureau

15 tips voor een goed LinkedIn-profiel Het PA Bureau

Als je solliciteert bij een bedrijf, checkt je toekomstige werkgever vaak als eerste je LinkedIn-profiel. Ook wij bij Het PA Bureau gebruiken LinkedIn om goede kandidaten te vinden. Een goed LinkedIn-profiel is dus geen nice-to-have, maar een absolute must. In dit blog geven we je tips om je LinkedIn-profiel te verbeteren.

Blog

1. Gebruik bij je LinkedIn-profiel een professionele profielfoto

Geen zonnig vakantiekiekje op het strand, met je hond of kinderen erbij: gewoon een professionele, goede foto waar je recht in de camera kijkt, liefst met een zo rustig mogelijke achtergrond.

2. Plaats sowieso een foto
Geen foto plaatsen is eigenlijk geen optie: onderzoek toont aan dat LinkedIn-profielen zonder foto maar liefst zeven keer minder bekeken worden dan profielen mét foto.

3.Verander ook je omslagfoto
Naast je profielfoto kun je ook de omslagfoto aanpassen. Dat is iets minder belangrijk dan je profielfoto, maar kan je LinkedIn-profiel een frisse, opvallende uitstraling geven. Heb je zelf geen geschikte omslagfoto? Op internet zijn er veel te vinden die je gratis kunt personaliseren en gebruiken, zoals op Canva, Pinterest of via de website LinkedIn Backgrounds.

4. Schrijf een goede headline
De headline of kopregel is eigenlijk de titel van je LinkedIn-profiel. Hij staat meteen onder je naam en wordt letterlijk door Google overgenomen. Vertel daar in zo weinig mogelijk woorden welke functie je momenteel vervult en bij welk bedrijf je dat doet. Let op: je krijgt maximaal 220 tekens, maar na tachtig tekens wordt de regel afgebroken – op mobiel zelfs na dertig karakters al! Een voorbeeld: Personal Assistant bij Tony Chocolonely of Executive Assistant bij Eurofins. Goed om te weten: recruiters zoeken vaak op functietitels als ze op zoek zijn naar kandidaten. Nóg een reden om je (gewenste) functie in de headline te vermelden!

5.Gebruik de headline ook als ‘open sollicitatie’
Op zoek naar een nieuwe baan? Dan kun je dat in deze regel prima duidelijk maken, bijvoorbeeld door een headline als ‘Enthousiaste personal assistant op zoek naar een nieuwe uitdaging’.

5. Stel jezelf kort en krachtig voor onder ‘Samenvatting’

Dit is je kans om in een paar zinnen te vertellen wie je bent en hoe je waarde kunt toevoegen voor een organisatie. Vermijd vaag of populair taalgebruik, schrijf een tekst die bij vrijwel elke organisatie in de smaak valt. Voorbeeld van een ‘samenvatting’ in een goed LinkedIn-profiel: Collega’s kennen me als een energieke, gestructureerde en uiterst stressbestendige personal assistant. De afgelopen tien jaar vervulde ik die rol voor executives en directeuren bij verschillende bedrijven, van start-ups tot corporates. Agendabeheer, mailboxen bijhouden, internationale reizen en evenementen organiseren: ik doe het allemaal met plezier, passie en ongelooflijk veel oog voor detail.

6. Gebruik ook hier relevante zoekwoorden
Ook hier geldt dat zoekwoorden relevant zijn, dus als je in Google’s zoekresultaten gevonden wil worden als office manager of directiesecretaresse, kan het geen kwaad om die woorden in deze ‘pitch’ nog een keer te gebruiken.

7. Geef toelichtingen bij je vorige banen
Vertel wat bij je vorige baan je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden waren. Beperk je tot relevante informatie en houd het concreet.

8. Zorg dat je LinkedIn-profiel altijd up-to-date is
Een open deur, maar we tikken ‘m toch even in. Niets zo killing als een Linkedin-pagina die niet bijgewerkt is. Heb je een training gevolgd of nevenfunctie erbij? Vermeld dat dan gelijk op LinkedIn.

9. Zorg dat recruiters weten dat je ‘open to work’ bent
Dat kan door onder je profielfoto op ‘Open to’ te klikken, en daar aan te geven dat je ‘open to work’ bent, of dus door in je headline te noemen dat je beschikbaar bent. Zo weten organisaties en recruiters dat ze contact met je op kunnen nemen. Handig: je kunt bij ‘Open to’ zelf instellen wie dat wel en niet mag zien – handig als je nog ergens werkt en liever niet hebt dat je werkgever weet dat je erover denkt weg te gaan.

10. Wees helder in je omschrijvingen

Beschrijf concreet en duidelijk wat je bij verschillende organisaties hebt gedaan en benoem je competenties. Focus liever op wat je in je rol bereikte, in plaats van een lange bulleted list met je verantwoordelijkheden op te sommen.

11.  Vermeld je opleidingen, trainingen en diploma’s
Het is belangrijk dat recruiters een goed beeld hebben van wie je bent en wat je kunt. Meestal begin je met je middelbare school en vermeld je alle opleidingen en cursussen die je na die tijd behaald hebt.

12. Benoem ook je ‘buitenschoolse’ activiteiten
Vrijwilligerswerk, commissies en bestuursfuncties zijn misschien niet het eerste waar je aan denkt om op je LinkedIn-profiel te zetten, maar doe het toch maar. Het zegt veel over wie je bent en dat je buiten werk veel andere passies en interesses hebt. En daar graag tijd en energie in steekt. Heb je ooit een marathon gelopen? Zet dat er ook op, dan weten ze meteen dat je een flinke doorzetter bent. Een jaar gebackpackt door Azië? Zelfde verhaal.

13. Vraag om recommendations
Aanbevelingen van eerdere werkgevers kunnen enorm waardevol zijn, dus vraag daar vooral om.

14. Zorg dat je contactgegevens ingevuld en zichtbaar zijn
Natuurlijk kan een recruiter met je connecten via LinkedIn, maar door je emailadres en telefoonnummer toe te voegen maak je die drempel nóg lager. En de kans dat ze contact met je zoeken dus nóg groter.

15. Last but zeker not least: vermijd taal- en spelfouten
Is spelling niet je sterkste kant? Laat dan iemand meelezen. Spelfouten op je LinkedIn-profiel zijn echt een no-go.

Succes met het verbeteren van je LinkedIn-profiel!

Voorbeeld van een goed CV

Naast een goed LinkedIn-profiel, is een sterk, up-to-date cv ook essentieel. We geven je graag een voorbeeld van een goed cv in ons artikel ‘Een goed cv maken, hoe doe je dat?

Nog meer tips voor de ideale voorbereiding voor je sollicitatiegesprek?

Als je dit blog interessant vond om te lezen, wil je de volgende blogs waarschijnlijk ook aan je leeslijst toevoegen:

Vacatures bij Het PA Bureau

Op zoek naar interessante vacatures voor personal assistant, directiesecretaresse, executive assistant, office manager of management assistant? Bekijk vooral al onze vacatures. Direct contact met ons opnemen kan ook!