Het PA Bureau

Voor- en nadelen van remote werken Het PA Bureau

We werken steeds vaker remote. Soms vanuit huis, soms vanuit een co-working space, of als je het echt goed geregeld hebt vanaf een tropisch eiland. Remote werken heeft voor- én nadelen. In dit blog bespreken we ze allebei, en geven we werkgevers tips om effectief om te gaan met medewerkers die graag remote werken.

Blog

Wat ga je in dit blog lezen?
  • Wat is remote werken precies?
  • Wat zijn de voordelen van remote werken?
  • Wat zijn de nadelen van remote werken?
  • Tips voor werkgevers over remote werken

Wat is remote werken precies?
Voordat we het over voor- en nadelen van remote werken hebben, is het goed om te bepalen wat het precies inhoudt. Letterlijk betekent remote werken dat je locatie-onafhankelijk werkt. Een andere benaming hiervoor is ‘hybride werken’. Beide betekenen hetzelfde: dat je zelf bepaalt waar je je werk doet. Zeker sinds de coronapandemie is remote werken aanzienlijk populairder geworden.

Voordelen van remote werken

Einde aan files en reistijd

Veel mensen vinden dit verreweg het grootste voordeel van remote werken. Omdat je niet meer fysiek naar je werkplek hoeft te reizen, bespaar je tijd – véél tijd. Stel dat het je een uur kost om op kantoor te komen. Dat scheelt je zomaar twee uur per dag. Bij een fulltime werkweek is dat tien uur per week die je aan andere, leukere dingen kunt besteden dan in een volle trein zitten, in de file staan of door wind en regen te moeten fietsen.

Meer flexibiliteit

Nog zo’n onbetwist voordeel van remote werken: je hebt meer flexibiliteit. Niet alleen kun je zelf kiezen waar je werkt, maar je hebt ook meer vrijheid om te bepalen hoe je de dag precies indeelt. Vóór je eerste call even sporten of rond lunchtijd een wandeling maken: dat soort dingen zijn veel makkelijker te regelen als je niet op kantoor werkt.

Je bent productiever

Sommige mensen vinden de reuring van een kantoor heerlijk en kunnen er heel goed werken. Maar er zijn ook mensen die er vooral door worden afgeleid. Alle collega’s die tussendoor iets komen vragen en de gezellige praatjes bij het koffiezetapparaat komen de productiviteit niet altijd ten goede. Als je ergens anders werkt, kun je bewust de rust opzoeken. Thuis bijvoorbeeld, maar ook de bibliotheek is een plek waar het doorgaans heel stil is. Vaak kun je in zo’n omgeving veel geconcentreerder en efficiënter werken.

Betere work-life balans

We noemden al de flexibiliteit die remote werken geeft. Dat vertaalt zich bijna één-op-één door naar een betere work-life balans. Vooral mensen met een gezin zien dit als een groot voordeel: in plaats van vroeg op de fiets of in de auto stappen naar kantoor, kunnen ze de kinderen naar school brengen of ‘s middags op het schoolplein staan. Of tussendoor even de hond uitlaten. De impact van een goede work-life balans is groot: wie een goede work-life balans heeft, zit over het algemeen beter in z’n vel.

Grotere scope

Stel: je ziet een vacature voor je droombaan. Maar het bedrijf zit in Rotterdam, en jij woont in het hoge noorden. Vroeger zou je het wel uit je hoofd laten om te solliciteren, want elke dag vanuit Friesland naar Rotterdam reizen… as if. Tegenwoordig hoeft die afstand niet langer een dealbreaker te zijn. Veel bedrijven hebben vandaag de dag een beleid waarin remote werken gebruikelijk is. En als je maar twee of drie dagen per week fysiek in Rotterdam aanwezig hoeft te zijn, wordt het ineens een heel ander verhaal. Door remote werken wordt je potentiële werkgebied dus veel groter.

Nadelen van remote werken

Remote werken kan eenzaam zijn

Hoe heerlijk het ook kan zijn om in alle rust aan je eettafel of je ergonomisch verantwoorde home office te werken, het kan bij vlagen ook best saai en demotiverend zijn. Op een gegeven moment mis je verbinding met het bedrijf en het rumoer van collega’s. De oplossing zit ‘m vaak in het opzoeken van een werkplek waar ook andere remote workers zitten, zoals een co-working space of café.

Niet altijd bevorderlijk voor de samenwerking

Bij het koffiezetapparaat bespreek je niet alleen wat je in het weekend gedaan hebt, maar passeren vaak ook werkgerelateerde zaken de revue. Je praat terloops nog even na over de meeting van die ochtend, of hoe je een bepaalde situatie het best aan kunt pakken. Natuurlijk kun je dat soort gesprekken ook voeren als je remote werkt, maar in de praktijk gebeurt dat minder vaak, omdat je daarvoor dan speciaal een call moet inplannen. Zo kan remote werken ertoe leiden dat je minder op de hoogte bent van wat er op kantoor gebeurt en neemt de kans op miscommunicatie en een minder efficiënte samenwerking toe.

Grenzen tussen werk en privé vervagen

We noemden een betere work-life balans als een van de grote voordelen van remote werken. Dat is het ook, maar er schuilt ook een gevaar in de situatie waarin werk en privé meer in elkaar overlopen: de grenzen kunnen vervagen. Immers, als je huis overdag als kantoor fungeert, is het lastiger dat gevoel aan het eind van de dag los te koppelen. Kinderen snappen ook niet altijd dat mama of papa aan de eettafel zit te werken, en ze dus niet mogen storen. Of ze snappen het wel, maar trekken zich er niets van aan, dat kan natuurlijk ook.

Een goede werk-privé-balans is onmisbaar. In ons blog ‘Zo zorg je voor een goede werk-privé-balans’ lees je waardevolle tips om ervoor te zorgen dat die balans bij jou in orde blijft.

Technologische issues

In een co-working space of cafeetje op Bali of in Kaapstad is het internet niet altijd even solide als op kantoor. Weinig dingen zijn zo vervelend als een haperende Teams-call door een slechte wifi-verbinding. Als het één keer gebeurt is dat niet erg, maar als het stelselmatig voorkomt, wordt het wel een probleem. Los van technologische issues, is er ook nog een praktisch punt om rekening mee te houden: tijdsverschil. Als je vanaf Bali een call met Nederland hebt, is de kans groot dat dat buiten kantooruren zal zijn. Lees: ‘s avonds. Met als voordeel dat je ‘s morgens alle tijd hebt om iets anders te doen, omdat er dan in Nederland toch nog helemaal niets gebeurt.

Minder exposure in de organisatie

Als je niet op kantoor bent, zien mensen je logischerwijs niet. Dat kan impact hebben op je ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden binnen een bedrijf. Het is verstandig om ook regelmatig op kantoor te werken, zodat mensen ook die persoon die al die knappe dingen doet ook in levende lijve zien.

Tips voor werkgevers over remote werken

Voor werkgevers kan het soms nog een beetje stoeien zijn, dat remote werken. Je wil natuurlijk medewerkers de flexibiliteit en het vertrouwen geven, maar tegelijkertijd kan het ook ‘spannend’ zijn en het teamgevoel verzwakken. Hierbij enkele tips voor werkgevers om met remote werken om te gaan.

1. Communiceer duidelijk over verwachtingen
Bij het faciliteren van remote werken is duidelijke communicatie van essentieel belang. Zorg er als werkgever voor dat je heldere verwachtingen stelt met betrekking tot taken, deadlines en beschikbaarheid van werknemers. Regelmatige teammeetings zijn belangrijk, waarin je daar heel duidelijk over communiceert. Na afloop van de meeting kun je een mail rond (laten) sturen over wat er precies van wie verwacht wordt, en wanneer.

2. Investeer in technologie en infrastructuur
‘Pieter is helaas niet bij de meeting aanwezig, want z’n wifi doet het niet.’ Dat soort dingen wil je koste wat kost vermijden. Het succes van remote werken staat of valt met de technologie en infrastructuur die beschikbaar is voor de werknemers. Zorg ervoor dat je als werkgever investeert in betrouwbare tools voor communicatie, samenwerking en projectmanagement. Bied indien nodig ook training en support aan om ervoor te zorgen dat werknemers deze tools goed kunnen gebruiken.

3. Wees flexibel en empathisch
Medewerkers willen af en toe kinderen van school halen, tussendoor een uurtje sporten of even in het bos wandelen met de hond. Daar kun je als werkgever heel moeilijk over doen, maar slimmer is het om dat vooral niet te doen. Bied ze de flexibiliteit en het vertrouwen dat je weet dat ze hun werk op andere tijden zullen doen, of dat gemiste uurtje inhalen.

Veel werkgevers hanteren een mix, waarbij medewerkers gevraagd wordt een bepaald aantal dagen per week op kantoor werken, en de rest kunnen ze zelf bepalen waar ze werken. In de praktijk pakt dat erg goed uit.

Andere interessante blogs op Het PA Bureau

Vacatures bij Het PA Bureau

Op zoek naar interessante vacatures voor personal assistant, executive assistant, office manager, directiesecretaresse of management assistant? Bekijk vooral de vacatures op de website van Het PA Bureau of neem direct contact met ons op.