Het PA Bureau

Werken als HR assistent: vacatures, salaris, verantwoordelijkheden en opleiding

Waar kunnen we je mee helpen?

Ik wil een vacature uitzetten Ik zoek een nieuwe baan

In organisaties zorgt de HR assistent ervoor dat alle HR-processen rondom medewerkers goed verlopen en dat alle informatie altijd klopt. Dat gaat veel verder dan alleen contracten bijhouden, maar raakt vrijwel elk aspect van medewerkers en de zogeheten ‘employee experience’ binnen een bedrijf. Kortom: een onmisbare schakel voor elk HR team en de organisatie als geheel. In dit blog lees je wat een HR assistant precies doet, welke vaardigheden nodig zijn, wat het gemiddelde salaris van een HR assistent is en welke opleidingen een goede opstap zijn.

 

Wat ga je lezen op deze pagina?

    • Wat is een HR assistent?
    • Wat doet een HR assistant?
    • Zoekt jouw organisatie een goede HR assistant? (vast of interim)
    • Welke eigenschappen en vaardigheden belangrijk zijn voor een HR assistent
    • Relevante opleidingen voor HR assistent
    • Salaris van een HR assistent in 2026
    • HR assistent vacatures en andere functies

Wat is een HR assistent?

Laten we het eerst hebben over de hamvraag: ‘Wat is een HR assistant?’ De HR assistent is de persoon die de HR-afdeling van een bedrijf bij uiteenlopende werkzaamheden ondersteunt. Als HR assisstant zorg je dat personeelszaken soepel verlopen en dat collega’s snel en duidelijk geholpen worden. Veel taken zijn administratief, zoals het verwerken van gegevens in systemen en het voorbereiden en controleren van documenten. Maar je hebt ook dagelijks persoonlijk contact met medewerkers en externe stakeholders. onder meer om vragen over bijvoorbeeld vakantiedagen of contractinformatie te beantwoorden.

Daarnaast helpt een HR assistent bij het organiseren van evaluatiegesprekken, trainingen en onboarding. Ook speel je een belangrijke taak in het up-to-date houden van personeelsdossiers en het ondersteunen bij diverse HR-projecten. Dat kunnen allerlei projecten zijn, denk aan vitaliteitsprogramma’s, medewerkerstevredenheidsprojecten of employer brandingtrajecten. Omdat de rol dicht op de praktijk opereert, heb je als HR assistant vaak een goed beeld van wat er speelt binnen teams en de bredere organisatie.

Wat doet een HR assistant?

De verantwoordelijkheden en taken van een HR assistant zijn vaak heel divers. Wat de rol precies doet, hangt uiteraard van meerdere zaken af, waaronder de grootte van de organisatie en het HR team. Ook spelen je eigen skills en initiatiefrijkheid vaak mee. Maar meestal zijn de belangrijkste taken van een HR assistant:

  • Verwerken en controleren van personeelsdossiers
  • Invoeren van gegevens in HR-systemen
  • Plannen van afspraken, gesprekken en trainingen
  • Ondersteunen bij recruitment
  • Eerste aanspreekpunt zijn voor collega’s over HR-gerelateerde vragen
  • Voorbereiden en bijhouden van contracten en documenten
  • Ook kun je als HR assistant een rol spelen in het nadenken over hoe AI de organisatie kan helpen met het efficiënter inrichten en uitvoeren van HR-processen. In dit blog lees je hoe AI een steeds fijnere, slimme collega wordt voor assistants.

    HR assistent gezocht?

    Zoekt jouw organisatie een HR assistant die écht impact maakt? Dan helpen wij als Het PA Bureau je graag bij het vinden van precies de professional die past bij de organisatie en cultuur. Door scherp te kijken naar de inhoud van de functie en de prioriteiten binnen het HR-team, presenteren wij voor vrijwel elke organisatie de juiste kandidaat. Dat doen we al jaren voor de meest uiteenlopende organisaties in diverse sectoren: van gerenommeerde advocatenkantoren, internationale corporates tot veelbelovende scale-ups – en alles daartussenin.

    Elke werving start met een uitgebreid gesprek met jullie organisatie. Daarin brengen onze consultants niet alleen de verantwoordelijkheden van de rol helder in kaart, maar besteden we ook aandacht aan de context: de fase waarin jullie bedrijf zich bevindt, de verwachtingen van leidinggevenden en de samenwerking met collega’s. Minstens zo belangrijk is de cultural fit. Een HR assistant functioneert namelijk het beste wanneer zij of hij zich thuis voelt binnen de organisatie, gemakkelijk schakelt met verschillende teams en begrijpt welke ondersteuning het HR-team echt verder helpt.

    Of het nu gaat om een ervaren HR assistant die direct operationele druk wegneemt of een administratief talent dat structuur aanbrengt in snelle groeifases: Het PA Bureau vindt voor vrijwel elke organisatie de professional die het verschil maakt – vast en interim.

    Neem vrijblijvend contact op met Het PA Bureau om verder te praten over de mogelijkheden. Op deze pagina lees je meer over onze werkwijze.

    Neem contact op

    "*" geeft vereiste velden aan

    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    Max. bestandsgrootte: 64 MB.

    Opleiding tot HR assistant

    Veel HR assistenten hebben een mbo-opleiding, vaak in de richting van HR, administratie of managementondersteuning. Maar ook hbo-opleidingen zoals Human Resource Management sluiten goed aan bij de rol. Tegelijkertijd leeft ook de opvatting dat je voor een rol als assistant niet per se een gerichte opleiding nodig hebt, zoals we in dit blog over de opleiding tot assistant belichten.

    Dat geldt ook voor de rol van HR assistent. In de praktijk zie je regelmatig dat mensen vanuit een andere ondersteunende functie doorgroeien naar het HR team en veel on the job leren. Aanvullende opleidingen en trainingen zijn daarbij van onschatbare waarde, waaronder cursussen in administratie, HR-software, arbeidsrecht of personeelscommunicatie. Dat soort opleidingen zijn heel waardevol om je verder te verdiepen in het HR-vak. Aangevuld met ervaring uit de praktijk ontwikkel je je op die manier tot een hele sterke HR assistant – en wellicht mooie volgende stappen binnen de HR-afdeling.

    Salaris HR assistant in 2026

    Het salaris van een HR assistant in 2026 is voor een groot deel afhankelijk van je eigen ervaring en de sector waarin je werkt. Een HR assistant met meerdere jaren relevante ervaring verdient in de regel vaak meer dan een startende assistant die het vak nog moet leren. Gemiddeld kan een startende HR assistant rekenen op een salaris tussen de 3.000 euro en 4.000 euro per maand. Met enkele jaren ervaring op de teller kan het salaris van de HR assistant oplopen tot een bedrag tussen 3.500 euro en 5.000 euro per maand. Zoals gezegd speelt de omvang en de sector ook een rol: bij een grote corporate of internationaal advocatenkantoor verdien je als HR assistant vaak meer dan bij een kleinere organisatie of start-up. Naast het basissalaris bieden organisaties soms prettige secundaire voorwaarden die het totale arbeidsvoorwaardenpakket aantrekkelijker maken, zoals opleidingsbudget, pensioenregelingen of hybride werken.

    Lees ook: Wat is het salaris van een assistant?

    Bekijk hier het actuele aanbod

    Andere vacatures bij het PA Bureau

    Naast HR assistants ondersteunen we organisaties bij het vinden van álle soorten support-professionals: personal assistant, legal assistant, back-office medewerker, executive assistant, office manager, directiesecretaresse of andere ervaren assistant die het verschil maakt. Sinds 2021 plaatste Het PA Bureau professionals bij uiteenlopende organisaties in verschillende sectoren – van advocatenkantoren en financiële dienstverleners tot internationale corporates en snelgroeiende scale-ups.

    Dankzij deze kundige assistants kunnen executives, partners en directies excelleren, en krijgen organisaties de ruimte om verder te groeien. Voor ons draait het om één doel: voor iedere leider de assistant vinden die écht past, en voor iedere assistant de werkplek waar je tot bloei komt. Lees hier meer over de verschillende business support-rollen die Het PA Bureau voor jouw organisatie kan bemiddelen:

    Neem gerust contact op met een van onze consultants om te bespreken hoe Het PA Bureau jouw organisatie kan ondersteunen bij het vinden van de juiste assistant of andere support-professional. Of bekijk ons actuele vacatureaanbod om te zien welke interessante vacatures we op dit moment hebben.

    Blogs

    Datum: 28-12-2022

    Inside the life of an assistant: Personal Assistant Shirley

    In de serie ‘Inside the life of an assistant’ spreek Het PA Bureau assistants over wat hun baan zo leuk, spannend of uitdagend maakt. Deze keer: Shirley Fransen, Personal Assistant bij CIP. "Hoe ervaren je ook bent, je moet altijd vragen blijven stellen."

    Lees meer

    Datum: 05-02-2024

    10 tips om je productiviteit als assistant te verhogen

    Haal alles uit je werkdag met onze tips! Leer hoe kleine aanpassingen je focus verbeteren en je productiviteit verhogen.

    Lees meer

    Datum: 21-02-2024

    Een sollicitant afwijzen, hoe doe je dat?

    Waardevolle tips voor werkgevers om sollicitanten op een professionele en positieve manier af te wijzen.

    Lees meer

    Datum: 05-02-2024

    Hoe creëer je een fijne werkomgeving? Tips voor werkgevers

    Hoe creëer je een fijne werkomgeving voor je werknemers waar iedereen graag wil werken? Lees hier onze tips!

    Lees meer