Wat is een HR assistent?
Laten we het eerst hebben over de hamvraag: ‘Wat is een HR assistant?’ De HR assistent is de persoon die de HR-afdeling van een bedrijf bij uiteenlopende werkzaamheden ondersteunt. Als HR assisstant zorg je dat personeelszaken soepel verlopen en dat collega’s snel en duidelijk geholpen worden. Veel taken zijn administratief, zoals het verwerken van gegevens in systemen en het voorbereiden en controleren van documenten. Maar je hebt ook dagelijks persoonlijk contact met medewerkers en externe stakeholders. onder meer om vragen over bijvoorbeeld vakantiedagen of contractinformatie te beantwoorden.
Daarnaast helpt een HR assistent bij het organiseren van evaluatiegesprekken, trainingen en onboarding. Ook speel je een belangrijke taak in het up-to-date houden van personeelsdossiers en het ondersteunen bij diverse HR-projecten. Dat kunnen allerlei projecten zijn, denk aan vitaliteitsprogramma’s, medewerkerstevredenheidsprojecten of employer brandingtrajecten. Omdat de rol dicht op de praktijk opereert, heb je als HR assistant vaak een goed beeld van wat er speelt binnen teams en de bredere organisatie.
Wat doet een HR assistant?
De verantwoordelijkheden en taken van een HR assistant zijn vaak heel divers. Wat de rol precies doet, hangt uiteraard van meerdere zaken af, waaronder de grootte van de organisatie en het HR team. Ook spelen je eigen skills en initiatiefrijkheid vaak mee. Maar meestal zijn de belangrijkste taken van een HR assistant:
Verwerken en controleren van personeelsdossiers
Invoeren van gegevens in HR-systemen
Plannen van afspraken, gesprekken en trainingen
Ondersteunen bij recruitment
Eerste aanspreekpunt zijn voor collega’s over HR-gerelateerde vragen
Voorbereiden en bijhouden van contracten en documenten
Ook kun je als HR assistant een rol spelen in het nadenken over hoe AI de organisatie kan helpen met het efficiënter inrichten en uitvoeren van HR-processen. In dit blog lees je hoe AI een steeds fijnere, slimme collega wordt voor assistants.