Waarom is inclusie en diversiteit zo belangrijk op de werkvloer?
We kunnen blogs volpennen over waarom inclusie en diversiteit op de werkvloer zo ontzettend belangrijk is. De belangrijkste, meest overtuigende reden: diverse en inclusieve organisaties presteren beter. Dat is de conclusie van heel veel verschillende onderzoeken. Uiteraard zijn er nuanceverschillen, maar vrijwel elk onderzoek bewijst dat dit soort organisaties meer tevreden en productievere werknemers hebben en (daardoor) betere financiële resultaten laten zien.
We geven je een aantal hele belangrijke redenen waarom diverse en inclusieve organisaties succesvol(ler) zijn.
1. Mensen werken graag voor bedrijven die diversiteit en inclusie belangrijk vinden
Percentages lopen uiteen, maar het merendeel van de medewerkers werkt graag voor een bedrijf dat diversiteit en inclusie ondersteunt. We vroegen laatst in onze wekelijkse poll op LinkedIn hoe ons netwerk daarover denkt. De conclusie: 67% van de respondenten is het daarmee eens.
2. Wie het talent heeft, heeft de toekomst
Dat betekent dat diverse en inclusieve bedrijven makkelijker mensen aan zich kunnen binden en behouden dan bedrijven met minder oog voor diversiteit en inclusie. Een paar jaar geleden was dat misschien nog overkomelijk, maar in een markt waarin talent schaars is en mensen vrijwel overal kunnen werken, is dit een belangrijke troefkaart. Zo trekken diverse en inclusieve organisaties het talent uit de markt naar zich toe, en doordat deze medewerkers hun talenten volledig kunnen benutten, stappen ze niet snel over naar een ander bedrijf.
3. Medewerkers voelen zich meer betrokken en zijn productiever
Als een organisatie divers en inclusief is, heeft dit een significante invloed op hoe medewerkers zich voelen. Zij zijn over het algemeen gelukkiger, meer betrokken en productiever dan in een organisatie waar diversiteit en inclusie geen rol spelen. Medewerkers die zich gewaardeerd en thuis voelen, zijn meer committed om de beste resultaten te bereiken. Met andere woorden: als je je goed en gelukkig voelt bij je werkgever, werk je harder.
4. Er is veel minder verzuim en verloop
Inclusieve bedrijven hebben veel minder last van verzuim en verloop dan bedrijven die niet- of minder inclusief zijn. Logisch: als je je gehoord voelt en je het naar je zin hebt, zal je minder snel uitvallen. In een tijd waarin stress en burnouts op de loer liggen is het ontzettend belangrijk dat je medewerkers zich fit, vitaal en tevreden voelen. Medewerkers willen een goede werk-privé-balans, en dat wil je als werkgever alleen maar stimuleren. Ook dat hoort bij inclusief werkgeverschap. We zeiden het al hierboven: in deze tijd waarin goede mensen schaars zijn, is diversiteit en inclusiviteit niet een nice-to-have, maar een absolute must om gekwalificeerde, getalenteerde mensen te werven en te behouden.
5. Diverse en inclusieve organisaties zijn innovatiever
Wat krijg je als je mensen met verschillende achtergronden, vaardigheden en perspectieven bij elkaar zet? Juist, vernieuwende, creatieve en verrassende ideeën en invalshoeken. Kijk maar eens wat er gebeurt als je een stel gelijkgestemde mensen laat nadenken over de oplossing voor een bepaald probleem, en datzelfde probleem aan een diverse groep mensen voorlegt. 99 procent kans dat de groep diverse mensen met een innovatieve oplossing komt. Nogmaals: dat kan alleen als die diversiteit geborgd is in een inclusieve werkcultuur. Iedereen moet zich natuurlijk wel vrij en aangemoedigd voelen om die andere, innovatieve mening op tafel te leggen.
6. Diverse en inclusieve organisaties begrijpen de markt beter
Of je nou een product of een dienst aanbiedt, je wil als organisatie een zo groot mogelijke markt aanspreken. Dat kan alleen als je ook weet wat er in de hele markt leeft. McDonald’s heeft vegan, halal en suikervrije producten, net als dat bol. producten in alle prijscategorieën aanbiedt. Als je workforce afkomstig is uit verschillende marktsegmenten en doelgroepen, weet je zeker dat al die doelgroepen meegenomen worden. En dat je als organisatie sneller op ontwikkelingen in de markt kunt inspelen. Kortom: om de hele markt te begrijpen, moet je organisatie een afspiegeling van diezelfde volledige markt zijn.