Wat is medewerkerstevredenheid?
Eerst even de begrippen definiëren: wat is medewerkerstevredenheid? Met medewerkerstevredenheid doelen we op hoe tevreden en betrokken werknemers zich in een organisatie voelen. Verschillende zaken kunnen invloed hebben op de medewerkerstevredenheid. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de inhoud van het werk, de cultuur en sfeer, de werkdruk, manier van leidinggeven, arbeidsvoorwaarden en salaris. Maar ook de waardering en erkenning die medewerkers krijgen en de mogelijkheden om door te groeien en zich binnen de organisatie te ontwikkelen, zijn belangrijke factoren. Ook de werk-privé-balans speelt vaak een grote rol op de medewerkerstevredenheid.
Waarom is medewerkerstevredenheid zo belangrijk?
We zeiden het hierboven al: tevreden medewerkers zorgen voor succesvolle organisaties. Iemand die goed in z’n vel zit en gelukkig is met haar of zijn werk, presteert beter en meer dan iemand die dat niet is. Talloze onderzoeken tonen dat verband aan. In organisaties met een hoge medewerkerstevredenheid zijn mensen meestal gemotiveerder om hun werk goed uit te voeren, voelen zich meer betrokken bij het bedrijf en stellen zich loyaler op ten opzichte van hun werkgever. Met andere woorden: ze blijven langer voor je werken. Dit is niet alleen goed voor de continuïteit in de organisatie, maar scheelt ook een hele hoop kosten die je anders kwijt zou zijn aan het zoeken en inwerken van nieuw personeel.
Lees ook: Personeel behouden, zo doe je dat!
Medewerkerstevredenheid en de sfeer
Los van betere prestaties en hogere productiviteit, zorgt een hoge medewerkerstevredenheid ook voor een goede sfeer. En een goede sfeer versterkt op haar beurt weer de onderlinge samenwerking en het teamgevoel. En dat leidt weer tot meer medewerkerstevredenheid – mooie wisselwerking hè?
Wist je dat de inrichting van het kantoor ook veel invloed heeft op de medewerkerstevredenheid? Lees: Zo creëer je de ideale werkomgeving voor medewerkers.
Tot slot zijn tevreden medewerkers ook de beste ambassadeurs voor je organisatie. Ze praten enthousiast over je bedrijf, wat goed is voor je reputatie. Niet onbelangrijk als je graag nieuw talent aan wil trekken.