Het PA Bureau

Hoe neem je ontslag? 5 tips om professioneel ontslag te nemen Het PA Bureau

Netjes ontslag nemen is een kunst op zich. Het is niet per se het leukste gesprek dat je gaat voeren, maar toch is het belangrijk om op een prettige en vooral professionele manier aan je werkgever te laten weten dat je de organisatie gaat verlaten.

Blog

Waarover ga je in dit blog lezen?
  • Je baan opzeggen, hoe doe je dat? 
  • Tips om professioneel ontslag te nemen

Je baan opzeggen, hoe doe je dat?

Ontslag nemen kan voelen als een relatie die je uitmaakt. Soms heb je ergens heel lang gewerkt en vind je de collega’s nog steeds heel leuk, maar vind je het werk minder uitdagend. Of vind je je werk nog heel leuk maar botert het niet zo goed met collega’s of je leidinggevende. En soms komt er gewoon ‘an offer you can’t refuse’ voorbij. Hoe het ook zij, ontslag nemen is zelden makkelijk. Zeker in de rol van assistant, waarbij je in de praktijk vaak heel intensief met iemand hebt samengewerkt. Zorg dat je honderd procent zeker bent van je beslissing om ontslag te nemen!

Tips om professioneel ontslag te nemen

1. Bekijk je arbeidsovereenkomst

Pak je contract erbij om te zien onder welke afspraken je ooit je handtekening gezet hebt. Twee belangrijke zaken om op te letten zijn enerzijds je opzegtermijn, en anderzijds of er een concurrentiebeding is. Houd je aan de gestelde opzegtermijn, dus dien je ontslag op tijd in. Niet alleen omdat dat netjes is, maar ook omdat het invloed kan hebben op vergoedingen waar je recht op hebt. En wat betreft dat concurrentiebeding: het kabinet is hard bezig dat aan banden te leggen. Houd ontwikkelingen dus goed in de gaten.

2. Vertel het je leidinggevende

Het gesprek waarin je je ontslag aankondigt, doe je face-to-face. Alleen als het echt niet anders kan (omdat je manager in het buitenland zit bijvoorbeeld), doe je het telefonisch of via mail. En nee, dat zal waarschijnlijk niet het meest vrolijke gesprek uit je loopbaan zijn, maar dat is geen reden om het uit de weg te gaan. Kies een geschikt moment voor een gesprek en zorg dat je van tevoren nadenkt over wat je wilt zeggen. Houd het positief en constructief, vertel waarom je hebt besloten te vertrekken, benoem wat je allemaal geleerd hebt en dat je terugkijkt op een mooie, leerzame tijd – of dergelijke woorden van positieve strekking. Belangrijk: licht altijd eerst je manager in voordat je andere collega’s vertelt dat je weggaat.

3. Zorg voor een vlekkeloze overdracht

Na het gesprek met je manager gaat de bal rollen. Je hoeft vaak niet je hele opzegtermijn uit te dienen (soms kun je bijvoorbeeld nog vakantiedagen opmaken), maar hoe kort of lang je ook nog te gaan hebt: blijf onverminderd positief, gefocust en hard werken. Rond lopende projecten af, draag zaken netjes en gedetailleerd over aan de nieuwe assistant en informeer collega’s en contactpersonen professioneel over je vertrek. 4. Blijf positief Tot nu toe hebben we in dit blog al een paar keer het woord ‘positief’ gebruikt. Niet zonder reden: het is cruciaal om het hele ontslagtraject positief en constructief te doorlopen. Niet alleen omdat het er niet gezelliger of beter op wordt als je dat niet doet, maar ook omdat je er op andere manieren nog ‘last’ van zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld als je in de toekomst nog een keer een referentie van dit bedrijf nodig hebt of wanneer je later in je carrière opnieuw met een oud-collega te maken krijgt. Maar vooral omdat je altijd een professionele indruk achter wil laten en op goede voet wil vertrekken.

Lees ook: Functioneringsgesprek voorbereiden: tips en voorbeelden

4. Blijf positief

Tot nu toe hebben we in dit blog al een paar keer het woord ‘positief’ gebruikt. Niet zonder reden: het is cruciaal om het hele ontslagtraject positief en constructief te doorlopen. Niet alleen omdat het er niet gezelliger of beter op wordt als je dat niet doet, maar ook omdat je er op andere manieren nog ‘last’ van zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld als je in de toekomst nog een keer een referentie van dit bedrijf nodig hebt of wanneer je later in je carrière opnieuw met een oud-collega te maken krijgt. Maar vooral omdat je altijd een professionele indruk achter wil laten en op goede voet wil vertrekken.

5. Vraag om referenties

Ook als je al een nieuwe baan hebt, is een positieve aanbeveling van een voormalige werkgever goud waard. Dat kan heel gemakkelijk op LinkedIn, waarbij de referentie meteen zichtbaar is voor je hele netwerk. Het voelt misschien wat dubbel, maar het is heel normaal om in je laatste week mensen waar je direct mee of voor hebt gewerkt te vragen of ze een aanbeveling voor je willen schrijven. Over schrijven gesproken: een leuke afscheidsmail op je laatste dag waarin je al je collega’s nog een keer expliciet bedankt voor de fijne samenwerking, valt altijd in goede aarde.

Lees ook: Waarom een referentiecheck zo belangrijk is

Ontslagbrief schrijven

Bij ontslag nemen hoort ook een ontslagbrief. Deze brief schrijf je meestal nadat je je leidinggevende persoonlijk op de hoogte gebracht hebt van je besluit. In deze brief benoem je expliciet dat je de arbeidsovereenkomst wil beëindigen en per wanneer je dat wil doen (rekening houdend met je opzegtermijn). Vergeet niet de datum waarop je de brief schrijft te vermelden. Daarnaast kun je natuurlijk ook een persoonlijke noot toevoegen, bijvoorbeeld dat je terugkijkt op een leuke, leerzame tijd.

Op zoek naar een nieuwe baan?

Betekent dit dat je op zoek bent naar een nieuwe baan? In dat geval komen de volgende blogs ongetwijfeld goed van pas:

Vacatures bij Het PA Bureau

Op zoek naar vacatures voor executive assistant, personal assistant, office manager, directiesecretaresse of management assistant? Bekijk onze vacatures of neem contact met ons op.