Ontslag nemen: tips voor een fijne 'exit'
Ontslag nemen kan voelen als een relatie die je uitmaakt. Soms heb je ergens heel lang gewerkt en vind je de collega’s nog steeds heel leuk, maar vind je het werk minder uitdagend. Of vind je je werk nog heel leuk maar botert het niet zo goed met collega’s of je leidinggevende. En soms komt er gewoon ‘an offer you can’t refuse’ voorbij. Hoe het ook zij, ontslag nemen is zelden makkelijk. Zeker in de rol van assistant, waarbij je in de praktijk vaak heel intensief met iemand hebt samengewerkt. Zorg dat je honderd procent zeker bent van je beslissing om ontslag te nemen!
Tips om professioneel ontslag te nemen
1. Bekijk je arbeidsovereenkomst
Pak je contract erbij om te zien onder welke afspraken je ooit je handtekening gezet hebt. Twee belangrijke zaken om op te letten zijn enerzijds je opzegtermijn, en anderzijds of er een concurrentiebeding is. Houd je aan de gestelde opzegtermijn, dus dien je ontslag op tijd in. Niet alleen omdat dat netjes is, maar ook omdat het invloed kan hebben op vergoedingen waar je recht op hebt. En wat betreft dat concurrentiebeding: het kabinet is hard bezig dat aan banden te leggen. Houd ontwikkelingen dus goed in de gaten.
2. Vertel het je leidinggevende
Het gesprek waarin je je ontslag aankondigt, doe je face-to-face. Alleen als het echt niet anders kan (omdat je manager in het buitenland zit bijvoorbeeld), doe je het telefonisch of via mail. En nee, dat zal waarschijnlijk niet het meest vrolijke gesprek uit je loopbaan zijn, maar dat is geen reden om het uit de weg te gaan. Kies een geschikt moment voor een gesprek en zorg dat je van tevoren nadenkt over wat je wilt zeggen. Houd het positief en constructief, vertel waarom je hebt besloten te vertrekken, benoem wat je allemaal geleerd hebt en dat je terugkijkt op een mooie, leerzame tijd – of dergelijke woorden van positieve strekking. Belangrijk: licht altijd eerst je manager in voordat je andere collega’s vertelt dat je weggaat.