Tips om je productiviteit op het werk te verhogen
Nu we weten waarom het zo belangrijk is, geven we je graag tips om je tijd effectief in te richten en je productiviteit te verhogen.
1. Prioriteren kun je leren
Eigenlijk valt of staat alles bij prioriteiten (kunnen) stellen. Niets zo zinloos als (veel) tijd besteden aan taken die niet zo belangrijk zijn of nog kunnen wachten. Begin elke dag met een inventarisatie van wat er vandaag echt af moet, en wat ook op een later moment kan. Werk van boven naar beneden, zodat je heel duidelijk een overzicht hebt van wat het belangrijkst is.
2. Maak elke dag een to-do lijst
Naast je prio-lijst, kun je als effectieve time-manager ook niet zonder to-do-lijst. Op die lijst zet je alles wat je die dag wil doen en hoe lang je daar ongeveer voor nodig denkt te hebben. Gaandeweg de dag vink je af wat je hebt gedaan. Dingen afstrepen geeft niet alleen veel voldoening, het zorgt er ook voor dat je gericht bezig blijft. Tegelijkertijd weet je als assistant vrij zeker dat er altijd ad hoc dingen tussendoor komen. Dat hoort nou eenmaal bij de rol. Maak daarom geen to-do lijst die bij voorbaat al onrealistisch is, maar reserveer dus ook tijd voor onverwachte zaken. Je kunt zelf het best inschatten hoe lang dat gemiddeld moet zijn, voor de ene assistant volstaat een uur per dag, terwijl andere assistants bij voorbaat al weten dat ze dagelijks minimaal twee uur nodig hebben voor ad hoc ‘brandjes’.
3. Hanteer de 2-minuten-regel
Nog even over die onverwachte zaken: als het om iets gaat wat je snel tussendoor kunt doen (lees: in twee minuten), doe dat dan gelijk. Hoe meer van dit soort kleine taken zich opstapelen, hoe onoverzichtelijker het wordt. Het kost bij wijze van spreken net zoveel tijd om het op je to-do lijst op te schrijven, als het kost om meteen even dat document rond te mailen of die afspraak te verzetten.
Let op: als het je compleet uit je ritme en concentratie haalt om ad hoc iets anders te doen, is deze 2-minuten regel wellicht niet zo verstandig. Wil je beter worden in meerdere dingen tegelijk doen? Dan heb je misschien iets aan ons blog met tips om beter te multitasken. In dit blog lees je onder meer ook over het ‘batchen’ van vergelijkbare taken, waardoor je productiviteit ook flink omhoog gaat.
4. Zeg regelmatig ‘nee’
Daar waar ‘regelmatig’ staat, had net zo goed ‘ook eens’, ‘wat vaker’ of ‘dagelijks minimaal drie keer’ kunnen staan. Assistants willen graag iedereen altijd van dienst zijn, dat is immers zo ongeveer de kern van hun werk. Dat weten collega’s vaak ook, waardoor ze nóg vaker aan je bureau staan met ‘een klein verzoek’ of ‘iets wat jij vast heel makkelijk even tussendoor kunt doen’. Nee! Ook al ben je geneigd iedereen te willen ondersteunen en ontzorgen, het gaat vaak ten koste van je prioriteiten en andere belangrijke taken. En dus van je productiviteit. Eigenlijk kunnen we deze tip opbreken in drie subtips:
- Wees selectiever met waar je ‘ja’ op zegt
- Als je ‘ja’ gezegd hebt, geef het een plek op je prioriteitenlijst en je to-do lijst
- Kost het minder dan twee minuten? Doe het dan meteen.
5. Neem regelmatig een break
Nog zoiets waar assistants niet altijd even goed in zijn, want er is nou eenmaal altijd wel iets te doen. Maar die pauzes heb je juist nodig om op te laden en productief te blijven. Door om de paar uur even te ontspannen en aan iets anders dan werk te denken, krijg je nieuwe energie. Een stukje wandelen doet ook wonderen voor je energielevel en creativiteit. Zo’n break heb je nodig om daarna weer fris, creatief en productief te kunnen zijn. Los van het feit dat aan één stuk door werken sowieso hartstikke ongezond is, natuurlijk.