Tips voor het behouden van personeel
1. Personeel behouden begint bij de werving
Employee journey is een term uit de HR-wereld. De naam zegt het al: het gaat om de ‘reis’ die medewerkers binnen je organisatie afleggen. Die reis begint bij de werving: bij de vacaturetekst, het sollicitatiegesprek en gaat verder via de onboardingprocedure. In dit hele traject wil je je als werkgever van je beste kant laten zien, zodat (toekomstige) medewerkers een goede indruk van je organisatie krijgen. Dat zit hem onder meer in het accuraat en snel opvolgen van mails rondom de sollicitatieprocedure, het implementeren van een effectief onboardingprogramma en duidelijke communicatie over taken en verwachtingen.
Tip: Sommige organisaties hebben een buddyprogramma, waarbij iemand die al langer bij het bedrijf werkt, de eerste periode de ‘buddy’ is van de nieuwe medewerker.
2. Bied mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei
Verschillende onderzoeken tonen aan dat ontwikkeling en groei een van de belangrijkste drijfveren zijn om voor een organisatie te (blijven) werken. Die ontwikkeling zit zowel op het professionele als op het persoonlijke vlak. Als werkgever doe je er dus goed aan om ontwikkeling een prominente plek te geven in het carrièrepad van je medewerkers. Door budget vrij te maken voor opleiding en training bijvoorbeeld, en door mensen duidelijk een toekomstperspectief binnen de organisatie te bieden. Met andere woorden: doorgroeimogelijkheden. Het is belangrijk dat medewerkers weten dat er mogelijkheden zijn om stappen te zetten, en dat jij als werkgever ze helpt om die stappen daadwerkelijk te kunnen zetten. Als een medewerker geen groeikansen binnen de organisatie ziet, is de kans groot dat zij of hij daar elders naar gaat zoeken. Maar ook niet-zakelijke groei is belangrijk: zo zijn er organisaties die medewerkers de ruimte bieden om een aantal dagen per jaar vrijwilligerswerk te doen of zich op een andere manier verder te ontplooien.
3. Zorg dat mensen uitgedaagd blijven
Stress en burn-outs zijn een van de grootste redenen waarom medewerkers uitvallen. Maar vlak ook de demotiverende impact van een bore-out niet uit. Die treedt op als mensen zich op hun werk vervelen omdat ze te weinig te doen hebben of zich niet uitgedaagd voelen. Dat wil je als werkgever natuurlijk koste wat kost voorkomen. Check regelmatig bij medewerkers of ze hun werk nog uitdagend vinden, en stimuleer vooral dat ze zelf initiatief nemen om ergens betrokken bij te zijn, een project naar zich toe te trekken of iets nieuws te lanceren.
4. Toon waardering
‘Dank je wel, wat heb je dat project goed afgerond!’ Of: ‘Zonder jou was dit evenement nooit zo’n succes geworden’. Een compliment is vaak een kwestie van een klein gebaar, groot genot. Natuurlijk ontvangen we salaris als ‘dank’ voor de inspanning die we elke dag leveren, maar een compliment of andere blijk van waardering is ook veel waard. Zorg dat je stilstaat bij de mijlpalen die teams of individuele collega’s bereiken, en maak daar een moment van waarop je dit succes samen viert. Dit soort waardering betekent een enorme boost voor de motivatie, team spirit, sfeer en een aanmoediging om het nóg beter te doen. Is iemand een jaar in dienst, jarig of komt zij of hij terug van verlof? Zorg ook dat je dat soort gelegenheden niet ongemerkt voorbij laat gaan.
Lees ook: Een compliment geven, zo doe je dat